Pantun adalah cabang puisi Melayu Klasik yang paling popular . Pantun menjadi popular kerana sifatnya yang ringkas serta mudah diingati atau dihafal . Seseorang boleh mencipta pantun setelah mempelajari sifat-sifatnya iaitu :
a) Terdapat dua bahagian dalam pantun iaiitu bahagian pembayang dan bahagian maksud . Bagi pantun 4 kerat , baris 1 dan 2 adalah bahagian pembayang . Manakala baris 3 dan4 adalah maksud . Begitu juga dengan pantun 6 kerat . Bahagian pembayangnya adalah pada baris 1, 2 dan 3 . Bahagian maksudnya pula adalah pada baris 4, 5 , dan 6 .
b) Rima akhirnya atau huruf di hujung baris adalah sejajar , iaitu bagi pantun empat kerat rima akhir biasanya “abab”. Untuk pantun 6 kerat biasanya rima akhirnya “abcabc”.
c) Biasanya , setiap baris mestilah mempunyai 8 hingga 12 suku kata . Jumlah suku kata yang kurang atau lebih daripada suku kata tersebut menjadikan sesebuah pantun itu kurang bermutu . Dalam baris ini jumlah suku katanya boleh ditunjukkan sperti berikut Pu’lau pan’dan ja’uh ke te’ngah ~ 9 suku kata
Gu’nung da’ik ber’ca’bang ti’ga ~ 9 suku kata
Han’cur ba’dan di’kan’dung ta’nah ~ 9 suku kata
Bu’di yang ba’ik di’ke’nang ju’ga ~ 10 suku kata
d) Pantun boleh terdiri sendiri dalam satu rangkap dan dapat menyampaikan maksud dengan cepat dan berkesan. Selagi rima akhirnya terikat kepada rima pantun dan suku katanya mengandungi antara 8 hingga 12 , itu sudah cukup dikatakan sebagai cirri pantun yang baik .
Jenis-jenis Pantun
Secara umumnya pantun dapat dibahagikan kepada beberapa jenis . Akan tetapi mengikut pembahagian yang agak mudah , pantun dapat dibhagikan kepada tiga iaitu audiens , bentuk , dan tema .
Penjenisan Pantun dari Sudut Audiens
Satu daripada cara pembahagian pantun yang agak lumrah ialah melihat pantun-pantun itu dari sudut audiens , baik pihak yang berpantun mahupun pihak yang mendengarnya. Untuk itu kita selalu membahagiakannya mengikut peringkat usia . Dengan pembahagian ini kita akan mendapat sekurang-kurangnya 3 jenis audiens pantun iaitu pantun kanak-kanak , orang dewasa dan orang tua-tua . Misalnya :
Pantun diatas merupakan pantun kanak-kanak . Pantun ini sering diperdengarkan oleh para ibu dan nenek yang sedang mendodoi anak atau cucu . Atau seterusnya pantun ini :
Buah cempedak diluar pagar ,
Ambil galah tolong jolokan , Saya budak baru belajar , Kalau salah tolong tunjukkan . |
Nasi lemak buah bidara ,
Bunga selasih hamba lurutkan , Buang emak buang saudara , Kerana kekasih saya turutka . |
Hang Tuah , Hang Kasturi ,
Budak-budak Raja Melaka , Jikalau hendak jangan dicuri , Mari kita bertentnag mata . |
Pantun diatas merupakan pantun kanak-kanak yang telah sampai ke peringkat belajar dan mengaji dengan jelasnya memperlihatkan pantun yang sesuai dikatakan sebagai pantun kanak-kanak .
Cahaya redup menyegar pagi ,
Ayam berkokok mengirai tuah , Jikalau hidup tidak berbudi , Umpama pokok tidak berbuah. |
Pantun diatas dapat pula kita anggap sebagai pantun yang sesuai untuk mereka yang telah keluar daripada alam kanak-kanak , yakni bagi bagi merekayang memasuki alam remaja , dengan darah panas , suka bergaduh dan sedand bercinta . Seterusnya ada pula pantun-pantun yang ketara bersifat nasihat dan pengajaran yang tertentunya diutarakan oleh orang-orang tua . Bagiamanapun tentu sahaja pendengarnya terdiri daripada mereka yang jauh lebih muda . Perhatikan pantun berikut :
Cahaya redup menyegar pagi ,
Ayam berkokok mengirai tuah ,
Jikalau hidup tidak berbudi ,
Umpama pokok tidak bertuah .
Pantun diatas besar kemungkinan telah digunakan oleh orang tua-tua bagi tujuan menasihati dan mengajar generasi muda .
i)
|
Pantun kanak-kanak semasa bayi
|
ii)
|
Pantun kanak-kanak
|
iii)
|
Pantun remaja
|
iv)
|
Pantun orang tua
|
Selain melihat pantun dari sudut audiens , Pantun Melayu tradisional juga dapat ke dalam beberepa jenis mengikut bentuknya . Kita telah mengetahui daripada sudut huraian pada awal tadi dimana pantun terdiri baris-baris yang berpasangan itu kita dapat mengenal pasti 8 bentuk pantun iaitu
Bagaimanapun umumnya pantun dari sudut bentuk dibahagikan kepada empat kategori iaitu :
i) Pantun 2 baris yang dikenal juga sebagai paman atau pantun kilat
ii) Pantun 4 baris
iii) Pantun lebih daripada 4 baris
iv) Pantun berkait
Perjenisan Pantun dari Sudut Tema
Satu lagi cara pembahagaian pantun yang lazim dibuat bagai mengikut tema . Akan tetapi cara pembahagian mengikut tema agak rumit sedikit . Kerumitan ini timbul lantaran serangkap pantun itu tidak jelas temanya atau kadangkala serangkap pantun itu memepunyai pelbagai tema .
i)
|
Adat resam manusia
|
vi)
|
Kepahlawanan
|
ii)
|
Agama dan kepercayaan
|
vii)
|
Nasiahat dan pendidikan
|
iii)
|
Budi
|
viii)
|
Peribahasa
|
iv)
|
Jenaka
|
ix)
|
Kembara
|
v)
|
Teka-teki
|
x)
|
Percintaan
|
Pantun Budi
Pisang emas di bawa belayar ,
Masak sebiji diatas peti ,
Hutang emas boleh di bayar ,
Hutang budi di bawa mati .
Pulau Pandan jauh ke tengah ,
Gunung Daik bercabang tiga ,
Hancur badan di kandung tanah ,
Budi baik dikenang juga .
Tenang-tenang air di lauyt ,
Sampan kolek mudik ke Tanjung ,
Hati terkenang mulut menyebut ,
Budi baik rasa di junjung .
Ciri-ciri
1. Jenis puisi adalah pantun
2. Merupakan pantun 4 kerat |
3. Terdiri daripada 3 rangkap
4. Setiap rangkap mempunyai 4 hingga 5 patah perkataan
6. Bilangan suku kata sebaris ialah 9 hingga 10 patah perkataan
7 Sejenis pantun yang terikat
8. Rima akhir pantun ini adalah a,b,a,b
Nilai Estetika
1. Asonansi iaitu pergulangan vocal a . Contohnya rangkap 1
Pisang emas dibawa belayar ,
Masak sebiji di atas peti ,
Hutang emas boleh di bayar ,
Hutang budi di bawa mati .
2. Aliterasi iaitu pergulangan konsonan n . Contoh rangkap 2
Pulau Pandan jauh ke tengah ,
Gunung Daik bercabang tiga ,
Hancur badan dikandung tanah ,
Budi baik dikenang juga .
3 . Personafikasi contoh “tenang tenang air di laut”
4. Hyperbola contohnya “hutang emas dibawa mati” , “budi baik rasa nak junjung”
5. Anafora “hutang emas boleh di bayar , hutang budi di bawa mati”
6. Responsi contohnya rangkap 1
Pisang emas di bawa belayar ,
Masak sebiji diatas peti
Hutang emas boleh di bayar ,
Hutang budi di bawa mati .
Pantun Kasih Sayang
Dari mana pipit melayang ,
Dari paya turun ke padi ,
Dari mana datangnya sayang ,
Dari mata turun ke hati .
Air dalam bertambah dalam ,
Hujan di hulu belum berteduh ,
Hati dendam bertambah ,
Dendam dahulu belumlah sembuh.
Maksud
Menceritakan mengenai kasih sayang dari mana mula datangnya sayang kalau bukan dari mata hinggalah turun ke hati . Selain itu , dendam bertambah kerana dendam yang dahulu belum sembuh dan masih ada .
Nilai Kemanusiaan
1. Masyarakat penuh dengan kasih sayang
2. Kasih sayang terhadap orang lain
Kepentingan
1. Menyampaikan rasa kasih sayang
2. Memupuk serta menyemai rasa kasih sayang dalam diri masing-masing atau masyarakat
3. Meluahkan isi hati
4. Memberi pengajaran , peringatan nilai , mendidik , amanah , jujur serta prihatin
Nilai Estetika
1. Asonansi iaitu pergulangan vocal a . Contoh rangkap 1
Dari mana pipit melayang
Dari paya turun ke padi ,
Dari mana datangnya sayang ,
Dari mata turun ke hati .
2. Aliterasi iaitu pergulangan konsonan m seperti dalam rangkap 2 .
Air dalam bertambah dalam ,
Hujan di hulu belumlah teduh ,
Hati dendam bertambah dendam ,
Dendam dahulu belumlah sembuh .
3. Anafora contohnya rangkap 1
Dari mana pipit melayang ,
Dari paya turn ke padi ,
Dari mana datangnya sayang ,
Dari mata turun ke hati .
4. Responsi cintohnya rangkap 1
Dari mana pipit melayang ,
Dari paya turun ke padi ,
Dari mana datangnya sayang ,
Dari mata turun ke hati .
Pantun Nasihat
Tanam bunga di dalam pasu ,
Bunga melati bunga pandan ,
Jangan ikut hawa nafsu ,
Kelak nanti binasa badan .
Burung tiung terbang tinggi ,
Burung merpati mencari sarang ,
Kalau sombong meninggi diri ,
Kemana pergi dibenci orang .
Maksud
Pantun tersebut menceritakan tentang tumbuh-tumbuhan dan haiwan . Selain itu , menasihati supaya jangan ikut hawa nafsu kerana ia akan mendatangkan keburukan .
Ciri ciri pantun
1. Pantun ini jenis terikat a,b,a,b
2. Mempunyai 2 rangkap
3. 1 rangkap mempunyai 4 baris serta 4 hingga 5 patah perkataan dan 8 hingga 9 suku kata
4. Pemilihan kata menjurus kepada nasihat
5. Aliterasi iaitu “kelak nanti binasa badan” mempunyai konsonen n sebanyak 4 kali .
6. Asonansi ( a,e,I,o,u ) “tanam bunga di dalam pasu” asonansi tersebut a ada 6 .
7. Hiperbola “kelak binasa badan , kalau sombong meninggi diri”
Nilai Kemanusiaan
1. Nilai kesedaran contohnya jikalau kita meninggi diri ke mana sahaja kita akan dibenci orang .
2. Nilai keinsafan dari sudut agama iaitu jangan riak , sombong , angkuh serta bongkak .
Pantun Agama
Banyak hari antara hari ,
Tidak semulia hari Jumaat ,
Banyak nabi antara nabi ,
Tidak semulia Nabi Muhammad .
Anak ayam turun sepuluh ,
Mati seekor tinggal Sembilan ,
Bangun pagi sembahyang subuh ,
Minta ampun kepada Tuhan .
Nilai Kemanusiaan
1. Gaya bahasa ( kata-kata reliven , tema , nada dan agama )
2. Ayat sesuai dengan menggunakan bahasa Figura iaitu ( Semulia Nabi Muhammad )
3. Metafora adalah “ minta ampun “ ialah sesuatu yang tidak nampak
4. Simile tiada
5. Metafora ( abstrak , konkrit ) ialah Tidak semulia Nabi Muhammad .
6. Personafikasi adalah sifat manusia yang diberi kepada hari iaitu tidak semulia hari Jumaat .
7. Sifat manusia diberi kepada lambang alam . Contoh hari dan anak ayam ( penggunaan unsur alam )
8. Anafora iaitu “banyak dan tidak”
Ciri cirI Pantun
1. Pantun ini mempunyai sinis iaitu sindiran tetapi gaya bahasanya lembut penuh dengan sindiran halus tapi lembut penuh dengan protes .
2. Melankolik ( murung ) romantic yang tenang dan menyenangkan .
3. Patriotik adalah penuh dengan semangat
4. 2 rangkap serta mempunyai 4 baris setiap rangkap .
5. Suku kata 8-9 .
6. Rima akhir jenis terikat a,b,a,b.
7. Mempunyai banyak aliterasi dan juga ansonansi iaitu pengulangan vocal a,e,I,o,u .
8. Pantun ini juga mempunyai inverse iaitu turun sepuluh anak ayam .
9. Pantun ini juga mempunyai perbandingan antara hari dan nabi .
10. “Antara , semulia “ pergulangan ditengah baris .
No comments:
Post a Comment